Kecemerlangan anak menjadi kebanggaan setiap ibubapa: Ihsan SKKB |
Hari ini Dilah ingin berkongsikan beberapa teknik mudah untuk merangsang anak-anak anda untuk belajar. Sempena cuti sekolah ini adalah baik kita mulakan dari sekarang kerana tidak lama lagi sekolah akan buka.
1. Menyediakan keperluan belajar anak secukupnya. Sebagai ibu bapa,
keperluan anak seperti buku tulis, buku tambahan, soalan-soalan
peperiksaan tahun lalu, pen, pensil dan pemadam perlu diperhati dan
disediakan.
Ini kerana bagi sesetengah anak, ia perkara besar. Ada
ketikanya menjadi bahan ejekan rakan. Oleh itu, sentiasa semak keperluan
belajar anak dan pastikan lengkap.
2. Semak beg anak-anak kita dari semasa ke semasa. Kenapa perlu? Sebab apa-bila semak, kita tahu selama ini anak-anak menyiapkan kerja sekolah atau tidak. Mungkin ada surat-surat penting dari pihak sekolah kepada kita. Dengan menyemak beg anak, kita memastikan anak-anak tidak hilang fokus terhadap pelajaran.
3. Sentiasa meletak jangkaan bahawa anak boleh berjaya. Ramai ibu bapa yang memandang rendah kebolehan anak-anak mereka. Ada yang tidak membelikan buku-buku tambahan atas alasan bukan anaknya suka membaca. Ada menolak dari memasukkan anak mereka ke program motivasi atas alasan bukan anaknya boleh berubah.
Malah, ada yang merasakan anak mereka bukan boleh cemerlang pun dalam pelajaran.
Sikap ibu bapa inilah yang merugikan anak-anak. Anak-anak yang cemerlang lahir dari ibu bapa yang sentiasa mencari ruang dan peluang meningkatkan prestasi pelajaran mereka.
Ibu bapa dalam kategori ini tidak pernah mengalah atau berputus asa dalam membimbing anak-anak dan sentiasa percaya bahawa pasti ada cara terbaik bagi membantu mereka. Pendekatan mereka dengan anak-anak sentiasa kreatif dan fleksibel bagi merangsang minat anak belajar.
4. Peraturan dibuat bersama. Apabila ibu bapa mahu menetapkan waktu belajar, bermain dan rehat, cuba babitkan anak-anak dalam mengaturnya. Minta pandangan dan persetujuan mereka. Peraturan yang dibuat bersama lebih mudah diikuti dan dipatuhi berbanding peraturan yang datang sepenuhnya dari ibu bapa.
5. Nyatakan ganjaran. Memberikan ganjaran setiap kali anak-anak berjaya mendapat markah atau kedudukan yang baik dalam peperiksaan mendorong mereka belajar. Ibu bapa perlu bijak memikirkan apakah bentuk ganjaran yang disukai anak dan mampu membuatkan mereka bersemangat belajar.
Ganjaran mestilah sesuatu yang jelas dan boleh digambarkan seperti ibu bapa mungkin berkata, “jika adik dapat nombor satu, ibu akan belikan adik basikal baru”. Basikal adalah suatu objek yang boleh digambarkan dengan jelas. Ini ditambah pula, sememangnya anak kita sudah lama meminta kita belikan basikal baru, maka ganjaran pasti menaikkan kemahuannya belajar.
Sebaliknya apabila ibu bapa berkata, “Jika adik dapat nombor satu, ibu akan berikan satu hadiah yang mahal dan sesuatu yang adik sangat mahukan,” tidak membawa apa-apa erti kepada anak dan tidak mendorongnya belajar. Sebab anak tidak mampu menggambarkan.
6. Cari peluang memuji anak. Cuba kita menjadi lebih sensitif dan prihatin terhadap tingkah laku anak. Apabila kita memerhatikannya, pasti ada banyak peluang kita memuji secara positif.
Puji anak ketika dia melakukan sesuatu yang betul. Puji juga anak apabila dia menunjukkan peningkatan dalam pencapaiannya. Dengan memuji, anak tahu apa yang kita suka dan berusaha mengulangi tingkah laku atau perbuatan itu di masa depan.
Jika selama ini anak tidak pernah mahu belajar kecuali apabila disuruh, tetapi hari ini secara tiba-tiba dia mengulangkaji tanpa perlu diberitahu maka pujilah dia.
7. Masukkan dia ke program motivasi yang selalu diadakan semasa cuti sekolah. Ada ketikanya mereka mahu belajar tetapi tidak tahu cara, tidak tahu di mana mahu bermula, merasakan terlalu banyak yang perlu dibaca, sukar menghafal dan mengingat, kerap hilang fokus atau mengantuk.
2. Semak beg anak-anak kita dari semasa ke semasa. Kenapa perlu? Sebab apa-bila semak, kita tahu selama ini anak-anak menyiapkan kerja sekolah atau tidak. Mungkin ada surat-surat penting dari pihak sekolah kepada kita. Dengan menyemak beg anak, kita memastikan anak-anak tidak hilang fokus terhadap pelajaran.
3. Sentiasa meletak jangkaan bahawa anak boleh berjaya. Ramai ibu bapa yang memandang rendah kebolehan anak-anak mereka. Ada yang tidak membelikan buku-buku tambahan atas alasan bukan anaknya suka membaca. Ada menolak dari memasukkan anak mereka ke program motivasi atas alasan bukan anaknya boleh berubah.
Malah, ada yang merasakan anak mereka bukan boleh cemerlang pun dalam pelajaran.
Sikap ibu bapa inilah yang merugikan anak-anak. Anak-anak yang cemerlang lahir dari ibu bapa yang sentiasa mencari ruang dan peluang meningkatkan prestasi pelajaran mereka.
Ibu bapa dalam kategori ini tidak pernah mengalah atau berputus asa dalam membimbing anak-anak dan sentiasa percaya bahawa pasti ada cara terbaik bagi membantu mereka. Pendekatan mereka dengan anak-anak sentiasa kreatif dan fleksibel bagi merangsang minat anak belajar.
4. Peraturan dibuat bersama. Apabila ibu bapa mahu menetapkan waktu belajar, bermain dan rehat, cuba babitkan anak-anak dalam mengaturnya. Minta pandangan dan persetujuan mereka. Peraturan yang dibuat bersama lebih mudah diikuti dan dipatuhi berbanding peraturan yang datang sepenuhnya dari ibu bapa.
5. Nyatakan ganjaran. Memberikan ganjaran setiap kali anak-anak berjaya mendapat markah atau kedudukan yang baik dalam peperiksaan mendorong mereka belajar. Ibu bapa perlu bijak memikirkan apakah bentuk ganjaran yang disukai anak dan mampu membuatkan mereka bersemangat belajar.
Ganjaran mestilah sesuatu yang jelas dan boleh digambarkan seperti ibu bapa mungkin berkata, “jika adik dapat nombor satu, ibu akan belikan adik basikal baru”. Basikal adalah suatu objek yang boleh digambarkan dengan jelas. Ini ditambah pula, sememangnya anak kita sudah lama meminta kita belikan basikal baru, maka ganjaran pasti menaikkan kemahuannya belajar.
Sebaliknya apabila ibu bapa berkata, “Jika adik dapat nombor satu, ibu akan berikan satu hadiah yang mahal dan sesuatu yang adik sangat mahukan,” tidak membawa apa-apa erti kepada anak dan tidak mendorongnya belajar. Sebab anak tidak mampu menggambarkan.
6. Cari peluang memuji anak. Cuba kita menjadi lebih sensitif dan prihatin terhadap tingkah laku anak. Apabila kita memerhatikannya, pasti ada banyak peluang kita memuji secara positif.
Puji anak ketika dia melakukan sesuatu yang betul. Puji juga anak apabila dia menunjukkan peningkatan dalam pencapaiannya. Dengan memuji, anak tahu apa yang kita suka dan berusaha mengulangi tingkah laku atau perbuatan itu di masa depan.
Jika selama ini anak tidak pernah mahu belajar kecuali apabila disuruh, tetapi hari ini secara tiba-tiba dia mengulangkaji tanpa perlu diberitahu maka pujilah dia.
7. Masukkan dia ke program motivasi yang selalu diadakan semasa cuti sekolah. Ada ketikanya mereka mahu belajar tetapi tidak tahu cara, tidak tahu di mana mahu bermula, merasakan terlalu banyak yang perlu dibaca, sukar menghafal dan mengingat, kerap hilang fokus atau mengantuk.
Melalui program motivasi memberikan peluang kepada anak-anak untuk meningkatkan estim diri, kemahiran sosial, kualiti kepimpinan dan kemahiran belajar. Sumber
Untuk topik berkaitan,
Iklan Pendek
Bacaan Al-Quran Online
Dapat bayaran setiap 30 saat
Susah sangat cari `referral' ke mudah ke?. Ketahui
Teknik TermudahBacaan Al-Quran Online
Dapat bayaran setiap 30 saat
No comments:
Post a Comment